lördag 19 juli 2008

Lekar



Hänga gubbe

En deltagare får tyst för sig själv fundera fram ett ord, vilket som helst. Sedan går deltagaren fram till en whiteboard tavla eller något annat det går att skriva på så att övriga deltagare kan se. Låt säga att ordet som deltagaren tänker på är "Lekarkivet". Då ritar man tio korta streck på tavlan, ett streck för varje bokstav i "Lekarkivet". Sedan får övriga deltagare, en och en i ordning, gissa vilka bokstäver som ingår i ordet. Om en deltagare gissar på bokstaven "A", som ju finns i "Lek A rkivet", skriver man "A" på det fjärde strecket. Men om en deltagare gissar på bokstaven "Q", som inte finns i ordet, skriver man "Q" vid sidan av strecken. Antalet felgissningar är begränsade. När gubben ser ut som på bilden är spelet slut.



Räkna kor

Man blir aldrig för gammal för att räkna kor. Möjligtvis kan man tröttna under vissa perioder, men man kan alltid återkomma till denna genialt enkla och fängslande sysselsättning. Egentligen är det rätt underligt att man kan fyllas av en lätt kittlande välbehagskänsla av att sitta och stirra ut genom ett bilfönster och söka efter kor. Och ännu underligare att man kan hamna i ett lyckorus då det på ens sida plötsligt uppenbaras en äng med så många kor (liksom övernaturligt många kor) att man inte har en chans att hinna räkna dem.

Räkna-ko-leken kan göras på många sättDet vanligaste sättet att göra räkna-ko-leken på är att man sitter på var sin sida i bilen och räknar alla kor man ser under en viss tid och den som har sett flest vinner. Ett annat sätt är att köra "först till tjugo vinner", eller först till femtio, eller först till hundra… Ett tredje sätt är att den som först ser en kossa vinner. Man kan variera lite som man vill helt enkelt.
Det behöver inte heller nödvändigtvis vara en tävling, och man behöver inte begränsa sig till att bara räkna korna. Om du har en kamera kan du till exempel fotografera dem i stället och göra ett samlaralbum när du kommer hem. Tänk dig ett album fullt med halvsuddiga bilder på en massa sköna kossor som ligger och tuggar gräs. Det kan bli hur bra som helst.



Hur långt borta är föremålet?

Någon säger ett föremål eller landmärke långt borta som han eller hon får syn på, till exempel en kyrka, en träddunge eller en bro. Alla får gissa hur långt det är dit och den som kör kontrollerar vägmätaren. Den som vinner får välja nästa föremål.



Nu är vi där!

Det här fungerar likadant som "Hur långt borta är grejen", men i stället för att gissa hur långt det är, blundar alla (utom föraren förstås). Var och en säger "Nu är vi där!" när han eller hon tror att ni är framme. Den som är närmast vinner.



Fortsätt berättelsen

Någon i bilen börjar berätta en historia. När det är som mest spännande tystnar han eller hon och klappar någon annan på axeln. Denna person måste då utan att tveka fortsätta berättelsen. Efter en liten stund tystnar också han eller hon och knackar någon annan på axeln. Och så fortsätter man på samma sätt, förmodligen tills alla vrider sig av skratt eftersom det kan bli hur dråpliga historier som helst.



Alfabetisk resa

En lek som inte är helt lätt – men kul. Den första deltagaren börjar med att nämna ett resmål som börjar på A och säger till exempel: "Jag ska resa till Arboga." Nästa person frågar " Vad ska du göra där?" Varje ord i den första deltagarens svar måste börja med A, så svaret skulle kunna bli: "anlita anticimex" eller "använda anorak". Den andra deltagaren säger nu ett resmål som börjar på B: "Jag ska resa till Borlänge", och svarar på frågan vad han ska göra där, till exempel: "böja bananer" eller "befria badvakten". Leken fortsätter tills alfabetet är slut.



Ett skepp kommer lastat

Det här är en gammal klassiker. En lek som de vuxna kanske känner bättre till än de unga. Någon börjar leken och säger till exempel: "Ett skepp kommer lastat med P". Den som står i tur måste då hitta på ett ord som börjar på P, till exempel "parkeringsplats" eller "pudel", innan de andra räknat till tio. Den som inte kommer på något får lämna pant och den som har lämnat minst panter vinner. Det blir svårare om man bara får lasta skeppet med städer, länder, djur, musikgrupper, filmtitlar eller någon annan kategori.



Det går bra att strunta i skeppet också

Bestäm en kategori, ta till exempel musikgrupper och soloartister. (Se fler förslag på raden som ligger ungefär två centimeter ovanför denna.) Någon börjar med att säga namnet på en grupp eller artist. Nästa deltagare ska då säga en annan grupp eller artist som börjar på den bokstav som den tidigare slutade på, och så vidare. Om den första personen skulle säga Tityo kan den andra säga Orup och den tredje The Pulp och kedjan kan fortsätta, till exempel såhär: Portishead, Dana International, Lisa Loeb, The Beatles, Spice Girls, Stephen Simmonds...
När man inte kommer på något åker man ut.



Ja - Nej

Ledaren frågar deltagarna frågor som enkelt skulle kunna besvaras med Ja eller Nej. Problemet är att det i denna leken är förbjudet att svara just Ja eller Nej. Det är inte heller tillåtet att tveka för länge. Råkar en deltagare svara Ja eller Nej eller tvekar är denna ute ur leken och får vara med nästa runda.



Tjugo frågor

Ledaren tänker tyst för sig själv på en känd personlighet. Övriga deltagare har sedan tjugo frågor på sig att komma fram till vilken person ledaren tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej t.ex. "Är det en kvinna?" eller "Är det en skådespelare?". Om en deltagare tror sig veta vem ledaren tänker på får deltagaren räcka upp handen och gissa, t.ex. "Är du Kalle Anka?". Är det fel fortsätter leken, men är det rätt får deltagaren som gissade korrekt bli den som får fundera ut en känd person till nästa omgång. Lyckas deltagarna inte komma fram till rätt person efter 20 frågor har dom förlorat. Tänk på att även gissningar på en person räknas som en fråga så gissa inte rakt ut i luften!



Rita/gissa

Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.




Bokstavs meloditävling

Deltagarna delas in i lag. Lekledaren säger en bokstav och lagen ska då snabbt sjunga en låt som börjar på den bokstaven. Det kan även gå bra med endast refrängen. Det är märkligt hur bra våra gamla barnvisor sitter fast i minnet kommer man på! Ett poäng för varje låt.



Organisationshets

Här gäller det att ordna sitt lags deltagare efter givna uppgifter tex bokstavsordning (för-efternamn), längd, ålder eller liknande.



Gör si, gör så (Simon säger)

När en ledare säger "Gör så" och utför en rörelse ska övriga följa hans exempel. Men om ledaren gör en rörelse och säger "Gör si" istället ska man inte härma efter. Kräver lite mer uppmärksamhet än Simon säger.



Babybowling
Det enda du behöver är några pet-flaskor och en stor gummiboll, sedan är det bara att bowla. Ditt barn kommer att stå för entusiasmen!
Leta rätt på en stor gummi- eller plastboll (en tyngre boll fungerar bäst) och cirka sex stycken tomma petflaskor. Tyng var och en av de här "bowlingkäglorna" med ungefär en halv kopp sand eller grus. Du kan fylla dem med hjälp av en tratt eller klippa av en petflaska.
Skruva på locket ordentligt på bowlingkäglorna. Placera dem i ena änden av rummet och ställ din bowlare på ett par meters avstånd. Visa hur man rullar bollen för att slå omkull käglorna. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt barnet lär sig. Strike!



Barnspråk
Små barn lär sig prata genom att lyssna på, utforska och reagera på ljuden i sin omgivning. Här är några sätt som uppmuntrar ditt barn att börja prata.
Prata med barnet hela dagarna. Hitta på vilken ursäkt som helst för att prata. Beskriv, förklara, och gå in på detaljerna i vad ni två gör tillsammans. Studier har visat att småpratets kvalitet och kvantitet direkt bidrar till i vilken takt ditt barn lär sig prata.
Utforska språkets rytm genom att lära barnet finger- och rimlekar, sjunga sånger och läsa dikter och barnramsor.



Blåsa såpbubblor
Såpbubblor passar barn i alla åldrar. Med små anpassningar kan du leka såpbubbellekar med barnet från födseln fram till skolålder, och antagligen ännu längre.
Det här är ett jätteroligt sätt att uppmuntra barnets utveckling av koordinationen mellan hand och öga och förståelsen av orsak och verkan.
Blås bubblor med barnet medan det sitter framför dig i en barnstol eller ligger hopkrupet i ditt knä och tittar ut. (Se till att du siktar bort från barnets ansikte.) Du kanske vill sätta på lite musik för att skapa rätt stämning.
Stoppa en flaska med såpblandning i skötväskan så har du underhållning till hands vid långa väntetider. Visa små barn och förskolebarn hur de kan spräcka bubblor med händerna och stampa på dem med fötterna. Låt barnet blåsa egna bubblor och se hur långt de tar sig. Kalla dagar kan ni prova att blåsa frusna bubblor!



Den roliga lådan
När det gäller fantasilekar är det inte mycket som slår en vanlig kartonglåda. Den kan förvandlas till precis vad barnet vill: en bil, en spis eller kanske en grotta till nallen?
Ta en medelstor kartong och skär av locket. Skruva fast ett runt plastlock på insidan av kartongen så att det blir till en ratt som går att vrida runt. Skär ut en sidodörr så att barnet kan ta sig in och ut ur bilen och ställ in en liten stol att sitta på. Fråga barnet vart det ska åka och vem det ska träffa. Behövs det kanske en resväska? Vem ska få följa med?



Hinderbana för krypande barn
Ditt barn har nu börjat krypa och har mycket att se och upptäcka. Bygg en hinderbana som ger barnet en fysisk utmaning samtidigt som den lär barnet vad under, över och runt betyder.
Samla ihop några kuddar från sängen eller soffan och lägg dem på hög. Lägg ett lakan över så att de inte blir smutsiga. Kom ihåg att prata om vad som händer: "Oj, nu klättrar du upp för berget." "Se, så högt det är!" "Nu står du på bergets topp." "Nu klättrar du över berget!"




Kul med foton
Aktivitetskort i form av foton på familjen är suverän underhållning. Förutom att barnet har kul lär det sig mer om omvärlden och sina närstående.
Samla närbilder på familjen och stoppa dem i förslutningsbara plastpåsar eller i rejäla minialbum. Du kan också placera foton mellan genomskinliga laminatskivor, plasta in dem på ett kopieringscenter eller sätta in dem i kortfickor. Tanken är att det ska
Om du låter plasta in fotona kan du slå hål i det övre vänstra hörnet på vart och ett av dem och trä i en plastring från duschdraperiet eller en nyckelring för att hålla ihop dem. Häng fotona i barnvagnen, barnsitsen, barnstolen eller spjälsängen.




Myntbank
En babybank är enkel att tillverka och passar perfekt för barn mellan sex och tolv månader. Barnet kommer att älska att fylla banken med blanka "mynt" ... och hälla ut dem igen.
Gör en babybank genom att skära en skåra i plastlocket på en tom glassburk med en vass kniv. Om du vill kan du tejpa skårans kanter med maskeringstejp eller pakettejp. Skåran ska vara tillräckligt bred för att locket till en liten burk ska kunna stoppas in, med sidan först. Ge glassburken till barnet tillsammans med flera "burklocksmynt" och låt barnet öva på att fylla sin bank när inte locket är på. När barnet väl förstått hur man fyller burken, sätter du på locket och visar barnet hur det kan stoppa in mynten genom skåran. Det kommer att skramla så roligt när mynten slår emot burkens botten att barnet vill ta av locket, hälla ut mynten och börja om från början med att fylla banken igen. Om du vill kan du tejpa skårans kanter med maskeringstejp eller pakettejp. Skåran ska vara tillräckligt bred för att locket till en liten burk ska kunna stoppas in, med sidan först.



Prova en bollramp
En bollramp ger bollen en extra skjuts som små barn oftast inte kan åstadkomma själva. Bygg en egen bollramp eller använd rutschkanan på lekplatsen.



Babybasket
Förvara barnets lekbollar i en tvättkorg av plast eller rotting och gör städningen till en fartfylld omgång babybasket.
Säg åt barnet att stå eller sitta nära en tom tvättkorg. Visa hur man kastar en boll i korgen och låt sedan barnet försöka själv. Du kan hjälpa barnet genom att hålla i korgen och flytta den så att du fångar bollen där den hamnar. Ett annat sätt att spela det här spelet är att ställa tvättkorgen bredvid soffan och låta barnet släppa ner bollar i den. När du viker tvätten kan du rulla ihop strumporna i bollar och låta barnet kasta dem i tvättkorgen. Mål!




Bollekar
Bollekar passar utmärkt för små barn, långt innan de kan kasta och fånga bollen. När barnet blir medvetet om sina fötter är det dags att visa hur man sparkar boll.
Leta rätt på en liten tygboll, helst en med bjällra inuti så att den pinglar när den rör sig. Fäst den vid ett gummiband med silvertejp och lägg barnet på en filt på golvet. Dingla bollen ett par decimeter ovanför barnets huvud. Vänd sakta bollen så att barnet kan utforska dess form, färg och mönster. Prata med barnet om bollar och andra runda saker i den nära omgivningen: "Det här är en boll. Den är rund, precis som– " Sänk bollen något så att barnet kan röra vid den. Visa barnet hur det kan slå till bollen med handen så att den gungar mjukt i gummisnöret och beröm barnet för försöken.
Fotboll: sänk bollen till barnets tår och visa hur man kan sparka till den. Uppmuntra barnets försök genom att prata om vad barnet gör.




Känsel-väskan
Packa en väska med leksaker som kan stimulera känseln på olika sätt. Väskan kan ni ta med överallt där barnet kan behöva distraheras lite. även lite äldre barn brukar gilla detta.
Samla ihop leksaker som stimulerar syn, hörsel, känsel och lukt. Var så uppfinningsrik som du känner för.
Synen – En okrossbar plastspegel, ett litet prisma eller en CD-skiva som man kan göra regnbågsfärger med, en liten ficklampa som barnet kan följa med blicken, ett familjefoto i en plastficka, en fingerdocka, och en socka som man kan gömma saker i eller göra en handdocka av.
Hörsel: Flera filmburkar av plast som innehåller ris, en klocka, bönor, ett mynt eller vatten (se till att locken är ihoplimmade eller ihoptejpade så att burkarna inte läcker); en uppsättning blanka nycklar på en nyckelring från järnaffären; en liten speldosa.
Känsel - Flera olika 15 cm stora tygrutor av olika strukturer, en solfjäder att fläkta med, naturlig babyolja för avslappnande massage, en tejprulle, flera små hopknutna sockor som var och en innehåller något att ta på och gripa tag i, cellofanpapper.
Lukt: Olika tygpåsar som du fyllt med torkade örter eller blommor, som t ex mynta, lavendel och rosenblad. Se till att påsarna är ordentligt hopsydda. Ta också med någon nyplockad blomma.




Köksmusik
I dina köksskåp finns en hel orkester – utklädd till grytor och kastruller – som bara väntar på att få skapa massor av fantastiska ljud tillsammans med dig och ditt barn.
Utforska alla de olika ljud som kan skapas med grytor och kastruller. Låt sedan barnet vara med och hålla takten med fötterna (om barnet kan gå) och följa med på en riktig orkestermarsch genom huset eller utomhus. Klä er gärna i roliga hattar, halsdukar,
Sätt på lite marschmusik och ta ton. Turas om att leda orkestern och bjud in hela familjen att vara med!
Gör en egen... maracas: tomma teburkar i metall eller genomskinlig juiceflaska i plast fylld med okokt ris, opoppade popcorn eller bönor (se till att behållarna är limmade eller tejpade så att de inte kan öppnas). Gitarr: mjölkförpackning (eller skokartong).




Prova en bollramp
En bollramp ger bollen en extra skjuts som små barn oftast inte kan åstadkomma själva. Bygg en egen bollramp eller använd rutschkanan på lekplatsen.
Du kan göra en bollramp genom att luta en träbräda eller en plastbricka mot en hög med böcker. Lägg sedan en tom mjölkförpackning eller plastflaska vid rampens slut.
Placera barnet överst på rampen och ge det en boll. Låt barnet försöka skicka ner bollen för rampen mot målet. Barnet kommer gilla att se bollen susa ner för rampen och välta förpackningen eller flaskan. Testa flera bollar av olika storlek.




Rulla boll
När barnet kan sitta upp utan svårighet kan du rulla en boll fram och tillbaka över golvet mellan er. Det här är både en rolig och nyttig första övning i att turas om!
Leta rätt på en stor plast- eller gummiboll. Bygg en bana mellan er två där bollarna kan rulla. Använd era ben, en rad böcker eller ett par kartonger.
Sätt barnet mitt emot dig i ena änden av banan och sätt dig sedan i andra änden. Fånga barnets uppmärksamhet genom att säga "Titta, här kommer bollen!"
Rulla sakta tillbaka bollen till barnet. Barnet kommer säkert att tycka att det är roligt att se hur den närmar sig. Hjälp barnet att fånga bollen med båda händerna och visa sedan hur barnet ska rulla tillbaka den till dig. "Nu är det din tur att rulla till mig”.
De flesta små barn tycker att det är lättare att kasta bollen än att rulla den. Att rulla kräver mer koncentration och kontroll. Visa barnet hur man knuffar bollen med båda händerna.




Rulla på badboll
Med hjälp av en badboll som delvis är tömd på luft kan du ge barnet en riktigt kittlande upplevelse.
Lägg ditt barn på mage med ansiktet mot dig ovanpå en badboll som är fast, men inte helt uppblåst. Se till att kroppen ligger mitt på bollen. Håll barnet i ett fast grepp under armarna och släpp inte taget. Rulla barnet långsamt mot dig och sedan bort igen.




Ser du inte? Det är ju jag!
Små barn älskar att se sin egen spegelbild. Här följer några enkla lekar som utgår från speglar och blanka ytor och som med all säkerhet kommer att fånga ditt barns uppmärksamhet.
Lyft upp barnet i ditt knä och håll en spegelyta framför henne eller honom. Det kan vara en spegel, ett glansigt papper eller en blänkande cd-skiva. Se hur barnet reagerar inför det skimrande ljuset. Barnet försöker kanske fånga de rörliga bilderna som dansar framför ögonen. Du kan också sätta dig framför en spegel och hålla barnets ansikte intill ditt. Gör grimaser och se vad barnet gör – garanterat kul både för dig och ditt barn.




Bildbok
Gör ett eget fotoalbum med något som barnet tycker om eller med bilder från en gemensam upplevelse (tex Min familj, Ett besök på djurparken eller Min älsklingsmat).
Välj tillsammans ut bilder bland familjens foton eller klipp ut bilder från veckotidningar. Klistra in dem i en liten, tom bok eller tillverka en bok genom att vika några A4-papper på mitten och häfta ihop dem i vecket. Skriv någon rad under varje bild. Hjälp barnet att koppla ihop texten och bilderna genom att peka ut detaljer när du läser. Eller be barnet att leta efter saker på bilderna och sedan peka ut dem för dig.




Matchningslek
Skriv ut två exemplar av siffror. Klipp ut alla sifferkorten. Du kan sätta fast dem på ett styvt kort eller plasta in dem på ett kopieringscenter så att de håller längre.
Para ihop siffror - Lägg fram fyra kort, med siffersidan uppåt. Börja med siffrorna 1 och 2. Se om barnet kan hitta två siffror som ser likadana ut. När barnet kan para ihop alla korten kan du prova att spela Memory. Vänd på korten.
Skriv ut två exemplar av bokstäver. Klipp ut alla bokstavskorten. Du kan sätta fast dem på ett styvt kort eller plasta in dem på ett kopieringscenter så att de håller längre.
Para ihop bokstäver - När ni är redo att spela lägger du ut fyra av barnets favoritbokstäver med bilden uppåt. Se sedan om barnet kan hitta två bokstäver som ser likadana ut. Utforska några av bokstäverna med barnet. Känner det igen några av bokstäverna?



Vilken siffra
Peka på siffror som du ser – på telefonen, nummerplåtar på bilar, på hus, skyltar och så vidare. När du kör bil eller är ute och handlar kan ditt barn leka "sifferjakt " och försöka hitta en viss siffra i taget.
Skriv ut siffror, klipp ut siffrorna och plasta in dem (du kan göra detta på ett kopieringscenter). Gör hål i det övre vänstra hörnet på varje sifferkort och bind ihop dem i rätt följd med en metall- eller plastring.
Ditt barn kan ha denna sifferbok som referens när det hittar en siffra. Be barnet matcha siffror på skyltar med siffrorna i sifferboken.




Isslott
Frys in istärningar och isblock dagen före. Ni kan hälla vatten i olika islådor och behållare med stor öppning, t ex grytor, formar och plastburkar (glasburkar kan spricka). Gör det hela lite mer färgglatt genom att hälla i hushållsfärg i en del av vattenbehållarna.
Ta ur isen genom att först låta behållarna ligga i varmt vatten och sedan vända upp isblocken och kuberna i en diskbalja eller ett plasttråg.
Låt barnet börja med det största blocket och låt det sedan "klistra" fast mindre block och kuber. Klistret är egentligen salt. Ös upp eller strö salt på ett ställe där barnet vill fästa is och tryck sedan ett isblock mot saltet tills det fastnar.



Sjunka eller flyta
Fyll en diskbalja till hälften och sätt fram några olika föremål med olika densitet på en bricka bredvid. Du kan ta med små bitar av kork, trä, papper och plast och kanske ett blad, en sten, en tvättsvamp, en tvålbit och en tätt försluten plastflaska.
Låt barnet experimentera med de olika föremålen och utforska vilka som flyter och vilka som sjunker. Uppmuntra barnet att gissa vad som kommer att hända och sedan pröva om gissningen stämde. Ge barnet två små plastbehållare för att sortera saker som flyter och saker som inte flyter.



Fiska med magneter
Tillverka ett enkelt fiskespö genom att fästa ungefär 1,6 meter snöre i ena änden av en 60 till 90 cm lång pinne.
Knyt fast en U-formad magnet i änden på snöret. Lägg magnetsiffror eller magnetbokstäver så att de inte sitter fast i varandra och fyll sedan en diskbalja med vatten till 75 procent.
Lägg i magneterna några i taget. Du kan t ex börja med bokstäverna i barnets namn eller siffror som barnet redan kan. Låt sedan barnet fiska efter dem med fiskespöet.

1 kommentar: